Rámové bubny v muzikoterapii

Rámové bubny v muzikoterapii

Na své cestě v oblasti muzikoterapie a hudebního tvoření jsme potkali krásný, dlouhý zvuk rámového bubnu – frame drum. Kořeny tohoto bubnu jsou přítomny po celém světě. Mají různé tvary, velikosti, materiál i způsob hry.

V muzikoterapii se uplatňuje díky specifickému zvuku, který je bohatý na alikvotní tóny a vibracím, které působí na organismus. Prstová technika hry umožňuje, přestože zvuk je poměrně jemný, vytvářet různé zajímavé rytmické kompozice. Buben má na různých místech rozmanité zvuky úderů. Používají se údery, keré kůži rozezní, ale také které ji utlumí.

Vzhledem k tomu, že tradičně se na něj hrají orientální rytmy, v naší oblasti vytvářejí archaickou atmosféru dálného východu. Jak posluchači, tak samotnému hráči přináší množství vibrací.  

Typů rámových bubnů je mnoho, rozlišují se podle použití, podle země původu a materiálu. Základní rámový buben je tar – buben, který je možno použít také v pozici ve stoje (nejen vsedě) s uzpůsobeným tvarem rámu pro toto držení. Buben je složen z rámu z ohýbaného dřeva a napnuté blány (např. kůže).

Modifikacemi těchto bubnu jsou např.: Bendir, u kterého se přidává strunění na spodní stranu blány. Strunění přidává specifický bzučivý zvuk.

Daf – tradiční rituální buben. Má po obvodu připevněné kovové kroužky. Pohybem bubnu při hře dochází k chřestícímu zvuku.

Riq svým rozměrem patří k nejmenším rámovým bubnům. Do rámu bubnu riq jsou umístěny speciální tepané činelky, které se využívají při hře pohybem bubnu nebo přímo prstovou technikou. atd..

V muzikoterapii rámový buben kombinujeme se zpěvem (intuitivní, alikvotní, zpěv do bubnu) nebo s dřevěnými flétnami. Nachází si oblíbenost v receptivních formách muzikoterapie, relaxačních programech a vzdělávacích workshopech.

Daniel a Michaela Plecháčkovi

Zatím žadný komentář

Napiš komentář

You must be logged in to post a comment.